Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Velkommen til Andedammen!

Vi er en kommunal, integreret daginstitution i Københavns Kommune for børn i alderen 0-6 år. Vi holder til huse i et nybygget og velindrettet toetagers hus på Hyltebjerg Allé. Her er tumlerum, velindrettede stuer, gode legepladser og en elevator, der hjælper os med at transportere mad op og ned i huset. Den velsmagende og velduftende mad tilbereder vores dygtige køkkenpersonale til os i vores produktionskøkken. Vi bor tæt ved Damhussøen og de store grønne områder ved Damhusengen. 

Vuggestuen

Vuggestuen er normeret til 96 børn. Vi holder til på otte stuer og arbejder i det, vi kalder "bobler". Så de otte vuggestuegrupper er delt i to bobler af 4 stuer. Det giver et trygt og nært vuggestuemiljø for både børn og voksne. Oveni er vi så heldige at have hele tre legepladser, som er indrettet specielt til vuggestuebørn, som vi kan fordele os ud på og lege og udforske. Indenfor har vi nogle velfungerende stuer indrettet med plads til hyggekroge og rolige områder. Vi har også et tumlerum, hvor vuggestuebørnene har plads til at bevæge sig, løbe, lege, balancere, danse og alt hvad vi ellers kan finde på. 

Børnehaven 

Vores børnehave er normeret til 88 børn, som er fordelt på to teams med 44 børn i hver, som vi igen har delt ud i mindre grupper med cirka 15 børn og to voksne i hver. Udenfor har vi en dejlig stor legeplads med plads til at cykle, løbe, rutsje, gynge og meget andet. Indenfor har vi tre gode rum, vi fordeler os i og et skønt tumlerum, hvor vi leger bevægelseslege, hopper, klatrer og kravler. 

Dertil skiftes de to børnehaveteams til at være i vores udflytterafdeling Månedalen, som ligger i Værløse. Her har vi et institutionsindrettet skønt hus til rådighed med gode inderum, produktionskøkken og køkkenpersonale, der laver dejlig mad til os, plads til at sovebørn kan sove inde, egen legeplads og en hel skov, vi kan boltre os i.

Vi har en fast turnusplan, hvor de to børnehaveteams skiftes til at være tre uger i Andedammen og tre uger i Månedalen.  

Værdigrundlag og pædagogik

I Andedammen tager vi afsæt i Københavns Kommunes værdigrundlag med de fire kerneværdier: Respekt, ligeværd, dialog og tillid.

Med udgangspunkt i disse værdier møder vi børnene med en anerkendende pædagogik og med respekt for deres forskelligheder. Ligeværdighed hos os betyder, at alle børn anerkendes for deres individuelle behov og personlighed. De tilgodeses ligeværdigt i planlægningen og udfoldelsen af aktiviteter. Ligesom vi gennem dialog sikrer, at vores børn har medbestemmelse og medindflydelse. Vi arbejder på et grundlag, der er præget af gensidig tillid mellem børn, forældre og det pædagogiske personale.

Herudover har Andedammen formuleret et lokalt værdigrundlag. Vi finder det vigtigt, at barnet først og fremmest oplever tryghed og omsorg, og at de voksne er nærværende og i stand til at indleve sig og forstå det enkelte barns signaler og behov. Derfor er vores fælles værdier: Tryghed, omsorg, nærvær, empati og anerkendelse.

Vores pædagogik skal sikre, at vi kommer omkring det hele barn og alle dets udviklingsområder. Vi har en positiv tilgang til barnet, blandt andet ved at have fokus på barnets potentialer og styrkeområder og ved at give det anerkendelse. Vi arbejder med dokumentation i hverdagen, hvilket betyder, at vi beskriver praksis, tager billeder, laver udstillinger mv.

Relationer og guidning 

I hverdagen kommer vores værdier til udtryk på mange måder. Det er fx i måden, vi arbejder med relationer - både voksen-barn-relationer og barn-barn-relationer. Vi understøtter børnenes indbyrdes relationer, børnefællesskaber og venskaber, og vi er som voksne bevidste om altid at have fokus på børnene. Det betyder fx, at vognen fra morgenbordet får lov at vente, hvis et barn er ked af det og har brug for en voksen. Ligesom vi aktivt guider børnene. Det gør vi ved at fortælle, hvad vi gerne vil have, frem for hvad vi ikke vil have. Vi bruger gerne en gps som metafor til at beskrive, hvad guidning betyder: Det er langt nemmere at komme fra A til B, hvis man får tydelig besked om, hvor man skal køre hen, frem for hvor man ikke skal køre hen. Så ser vi fx nogle børn, der kommer løbende i fuld fart et sted, hvor det ikke er hensigtsmæssigt, kan vi sige: ”Jeg kan godt se, at de fødder har rigtig travlt. Når vi når ud på legepladsen, kan vi løbe.” Og så hjælpe børnene derud. 

Vi leder altså altid efter, hvilken intention der ligger bag en handling - og så anerkender vi det, guider og er sammen med børnene med udgangspunkt i det.