Mad og måltider

Børn har brug for god og sund mad – fordelt på alle dagens måltider – for at kunne være oplagte og fungere godt i en aktiv hverdag. Derfor prioriterer vi maden og måltiderne højt her i Andedammen. Vi serverer ernæringsrigtig kost til børnene i den tid, de er i institutionen. Ligesom vi ønsker at medvirke til at give børnene nogle gode madvaner.

Mad og pædagogik

Vi vægter samværet og fællesskabet ved måltiderne højt. Det er de voksne, der er ansvarlige for at skabe en hyggelig og rar atmosfære, når vi spiser. Det gør vi blandt andet ved at have fokus på relationerne og fællesskabet omkring bordet imellem barn-barn og barn-voksen.

Måltiderne er også et tidspunkt, hvor vi øver selvhjulpenhed og selvstændighed. Vi styrker barnets selvstændighed ved at hjælpe barnet til at give udtryk for, hvad det gerne vil spise. Og vi motiverer børnenes selvhjulpenhed - tilpasset deres alder og behov. Det sker fx, når barnet selv kravler op og ned fra stolen, er med til at dække bord, øser mad op, smører brødet, spiser og drikker selv og er med til at rydde af bordet, når vi har spist.

Servering

Vi lægger vægt på, at maden præsenteres lækkert og indbydende. Maden anrettes i små glasskåle eller på fade, så det er nemt for børnene at se, hvad vi spiser og selv øse op. For at inspirere børnene til at spise, spiser personalet sammen med børnene, det kalder vi et pædagogisk måltid. Derved er vi sammen om nyde et måltid og vi voksne viser, at vi kan lide maden.

De daglige måltider

Vi tilbyder morgenmad mellem klokken 7.00-7.45.
Vi serverer formiddagsmad klokken 9.00 for vuggestuens børn. Børnehavens børn tilbydes efter behov.
Frokosten serveres hver dag omkring klokken 10.30 i vuggestuen og 11.00 i børnehaven.
Der er eftermiddagsmad klokken 14.00.

Kosthensyn

Vi tager højde for allergier, hvis ønsket om specialkost og/eller diæter er lægeligt anbefalet og beder om lægeerklæring fra speciallæge. Kulturelle og religiøse hensyn imødekommes, og vi tilbyder vegetarmad, hvis familien fx kun spiser halalslagtet kød. Vegetarretter kan også tilbydes til andre børn efter behov.

Læs eventuelt mere på Københavns Kommunes hjemmeside: Mad for børn i vuggestue og børnehave

Retningslinjer for fødselsdagsfejringer

Forældrerådet i Andedammen har udarbejdet et sæt retningslinjer for fødselsdagsfejringer i både vuggestue og børnehave. Retningslinjerne kan I læse nedenfor.

Fødselsdag i Andedammen

I Andedammen er dit barns fødselsdag noget særligt, og uanset om I vælger at holde en fødselsdag privat, vil vi gerne fejre jeres barn på stuen eller i den børnehavegruppe, barnet er tilknyttet.

For at det bliver en god oplevelse, der ikke ekskluderer nogle børn, har vi følgende retningslinjer for afholdelse af børnefødselsdag i Andedammen:

Fælles

Ønsker I at jeres barn fejres, skal tidspunkt mv. koordineres med dit barns primære voksne i Andedammen

Personalet tager billeder. På grund af persondatabeskyttelse må forældre ikke tage billeder i institutionen, hvor andres børn også er med.

Respekter sukkerpolitikken! Boller med flag i, frugtspyd, et ”frugtmonster" af en slags, små rosinpakker, figenstænger, grønsagsstænger evt. med dip, sprøde rugbrødsstave eller knækbrød, ostehaps, udstukket frugt og grønt, bananpandekager eller andre børnedesserter uden sukker vækker altid lykke! Manger du inspiration, så prøv at Google ”Børnefødselsdage uden sukker eller se sider som Babybite.dk eller Valdemarsro.dk.

Slik, traditionelle kagemænd, flødeboller mv. er altså no go i institutionen.

Børnehave

Fødselsdage kan afholdes både i Andedammen og i Månedalen. I børnehaven er det på grund af de pædagogiske aktiviteter ikke muligt at invitere børnehaven hjem på besøg, men forældre må gerne deltage i fejringen i Andedammen. Børnene må gerne have noget med at dele ud jf. ovenfor. Koordiner med de vokse om det passer jeres barn og jer bedst at holde fødselsdagen i de små grupper eller for hele den store stue. Der er helt frit valg. Der er til gengæld kun de to muligheder, da der ikke må ”plukkes” i børnegrupperne

Når der holdes fødselsdag privat i hjemmet, opfordres der til: at der inviteres i hele grupper. Det vil sige hele ens mindre gruppe eller hele den store stue.

Invitationer må kun omdeles i institutionen hvis der er tale om invitationer til hele børnegrupper. Alternativt må de afleveres privat hos den enkelte.

Vær opmærksom på, at Andedammens legeplads kan benyttes i weekenden året rundt – også til fødselsdag! (OBS: der er ikke adgang til institutionen).

Vuggestue

De fleste vælger at fejre på stuerne, men det er efter aftale muligt at tage hele eller dele af børnegruppen med hjem sammen med personale fra stuen. Koordiner både tidspunkt og mad med de voksne på stuen, der er meget de helt små ikke må få.