Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmer sig tre år, skal de begynde i børnehave. Vi flytter helst børnene i små grupper, der kender hinanden. Det kan fx være tre vuggestuebørn fra samme boble, der starter i børnehaven samtidig. 

Inden starten i børnehave bliver I inviteret til en opstartssamtale med en voksen fra jeres vuggestuestue og en voksen fra den nye børnehavestue. Her taler vi om jeres barn, dets behov, om der er noget, vi skal være særligt opmærksomme på og I kan få svar på eventuelle spørgsmål. 

Vi har en fast fremgangsmåde, der vænner vuggestuebørnene til hverdagen i børnehaven og at skulle til Månedalen. Den er formet af, at børnehaven er tre uger hjemme og tre uger ude: 

I den sidste periode, hvor gruppen er i Månedalen, besøger de kommende børnehavebørn sammen med en voksen fra vuggestuen Månedalen en hel dag eller to. Så kommer børnehavegruppen hjem. Den første uge, de er hjemme, er vuggestuebørnene på besøg et par gange. Anden uge er de på besøg næsten hver dag, nogle gange uden voksen. Tredje uge er så officiel opstartsdag. Her er I som forældre med den første og måske den anden dag. Det afhænger af jeres barn. Som oftest går indkøringen nemt. De sidste dage i ugen er jeres barn på stuen uden jer. Vær opmærksomme på, at det kan være rart for barnet med lidt kortere dage i den uge, da der er mange nye indtryk at fordøje. 

Når vi når fjerde uge, er det igen tid til at tage i Månedalen. Her anbefaler vi, at første dag er en kort dag, hvor I som forældre enten er med eller henter jeres barn tidligt. 

Overgang fra børnehave til skole

Vi arbejder med at klæde de kommende skolebørn godt på til skolestart. Fra 1. september til 30. april samler vi hver tirsdag og onsdag omkring 30 børn fra de to børnehaveteams i én storegruppe - størrelsen på gruppen afhænger af, hvor mange kommende skolebørn vi har. 

Storegruppen har en voksen med fra hvert af de to børnehaveteams. Oveni det er vi så privilegerede, at vi har Martin, som er pædagog i KKFO’en på Damhusengens Skole, som også kommer de to dage. Martin er rigtig god til at hjælpe med at bygge bro fra børnehave til skole: Han ved en masse om, hvilke kompetencer og styrker børnene har glæde af, når de starter i KKFO.  

I storegruppen målretter vi aktiviteterne i forhold til aldersgruppen. Det handler fx om at øve sig i det sociale, at være selvstændig, at lære at navigere i det nye og at kunne lytte til en besked. 

Tirsdag er vi som regel på tur. Vi tager på museum, til gode udflugtssteder og på legepladser, der ofte ligger lidt længere væk. På den måde får vi også øvet trafiksikkerhed. Måske vi ser noget på en tur, som vi bagefter tager hjem og arbejder videre med. Det kan være, vi har været i Rundetårn og hjemme i børnehaven går ombord i at bygge tårne, tegne dem og måske lave en udstilling. 

Onsdag besøger vi KKFO'en på Damhusengens Skole, og nogle gange går vi også på besøg i børnehaveklassen. På den måde stifter børnene bekendtskab med de fysiske omgivelser: Sådan ser her ud, dér ligger toilettet, så stor er KKFO'ens legeplads osv. Alt det hjælper på børnenes tryghed i forhold til den kommende skolegang – også selvom de ikke nødvendigvis skal starte på netop Damhusengens Skole.